راهنمای جامع هزینه های زندگی دانشجویی در رومانی

تحصیل در رومانی

رومانی کشوری با غنای تاریخی و فرهنگی در جنوب شرقی اروپاست که علاوه بر ارائه یک تجربه آموزشی منحصر به فرد برای دانشجویان سراسر جهان، موقعیت جغرافیایی رومانی آن را به نقطه شروع عالی برای سفر در سراسر اروپا تبدیل می‌کند. رومانی مملو از شهرهای فعال و مناظر زیباست و به مقصد محبوبی برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل با کیفیت و اقتصادی هستند، بدل شده‌است.

علاوه بر مزایای تحصیلی، دانشجویان رومانی را کشوری مهمان‌پذیر و دارای جریان زندگی می‌دانند. از قلعه‌های افسانه‌ای و شهرهای قرون وسطایی گرفته تا مراکز شهری مدرن، در رومانی همیشه چیزهای جدیدی برای کشف کردن وجود دارد.

قبل از  هر اقدامی برای شروع سفر تحصیلی خود در رومانی، مهم است که در مورد دانشگاه و دوره‌های آموزشی که متناسب با نیاز و اهداف شغلی شما هستند، تحقیق کنید. همچنین، درک شرایط ویزا و آمادگی برای تفاوت های فرهنگی، به شما کمک می‌کند یک جابجایی آرام را تجربه کنید.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-1

هزینه های تحصیل دانشجویان در رومانی

یکی از عوامل مهم در برنامه‌ریزی بودجه دانشجویان برای تحصیلات بین‌المللی، شهریه است. رومانی ترکیبی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دارد که هر کدام دارای ساختار شهریه متنوعی هستند. هزینه های تحصیل ممکن است بر اساس رشته تحصیلی و شهرت موسسه آموزشی متفاوت باشد.

دانشگاه‌های دولتی: به طور کلی، دانشگاه‌های دولتی رومانی در مقایسه با همتایان خود در اروپای غربی، شهریه کمتری دارند. برای دانشجویان اتحادیه اروپا، شهریه اغلب اسمی یا رایگان است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید انتظار پرداخت هزینه بیشتری داشته باشند، اما هنوز هم به طور قابل‌توجهی شهریه‌های دانشگاه از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر کمتر است.

دانشگاه‌های خصوصی: شهریه در دانشگاه‌های خصوصی نیز باهم بسیار متفاوت است و اگرچه شهریه این دانشگاه‌ها بیشتر از موسسات آموزشی دولتی است، اما اغلب آنها بورسیه‌ها و کمک مالی به دانشجویان ارائه می‌کنند.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-2

گزینه ها و هزینه های اسکان دانشجویی

محل اقامت دانشجویی مناسب و مقرون به صرفه یکی از موارد بسیار مهم برای دانشجویان است. دانشگاه‌های رومانی طیف وسیعی از گزینه‌های سکونت را با توجه به بودجه‌ها و ترجیحات مختلف دانشجویان ارائه می دهند اما به صورت حدودی اجاره ماهانه خوابگاه ۵۰ یورو و اجاره ماهانه آپارتمان از ۲۰۰ یورو به بالا خواهد بود.

خوابگاه‌های دانشگاه: بسیاری از دانشگاه‌ها محل اقامت مخصوصی برای دانشجویان در محوطه دانشگاه را ارائه می دهند که اغلب مقرون به صرفه‌ترین گزینه است. با این‌حال، فضاهای خوابگاهی محدود است و کیفیت آنها نیز باهم متفاوت است.

اجاره اتاق یا آپارتمان خصوصی: اجاره یک آپارتمان یا اتاق در یک آپارتمان مشترک یکی دیگر از گزینه‌های رایج و محبوب است. هزینه‌های اجاره بسته به شهر، مکان و اندازه آپارتمان به طور قابل‌توجهی متفاوت است.

آپارتمان‌های مشترک: اجاره کردن اشتراکی یک آپارتمان با دانشجویان دیگر می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند. این گزینه یک راه عالی برای ملاقات با مردم و تجربه زندگی مشترک است.

دانشجویان باید هنگام جستجوی محل اقامت، عواملی مانند مکان، حمل و نقل، امکانات رفاهی و امنیت را در نظر بگیرند. توصیه می‌شود قبل از شروع دوره تحصیل به صورت آنلاین از شهر دیدن کنید یا برای کسب اطلاعات به پلتفرم‌های آنلاین، انجمن‌های دانشجویی و یا افراد مطلع رجوع کنید.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-3

هزینه های زندگی روزانه دانشجویی

هزینه‌های زندگی روزانه شامل غذا، حمل و نقل، آب و برق و سرگرمی می‌شود. به طور کلی هزینه زندگی در رومانی کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است، اما این هزینه‌ها ممکن است بین شهرها متفاوت باشد.دانشجویان می‌توانند با ایجاد و اجرای یک بودجه‌بندی دقیق، با توجه به سبک زندگی و عادات خرج‌کردن خود، تصویری واقعی از هزینه‌های ماهانه خود به دست آوردند.
Risa-Group-Food

خورد و خوراک

غذا خوردن در بیرون می‌تواند مقرون به صرفه باشد، اما پخت و پز در خانه معمولاً ارزان‌تر است. دانش‌آموزان می‌توانند خواربارفروشی‌ها و بازارهایی با قیمت مناسب پیدا کنند.

Risa-group-transport

حمل و نقل

حمل و نقل عمومی نسبتاً ارزان است و بسیاری از دانشگاه‌ها تخفیف دانشجویی برای حمل و نقل ارائه می‌دهند. داشتن خودرو به دلیل قیمت سوخت و هزینه پارکینگ می‌تواند برای دانشجویان، پرهزینه باشد.

خدمات شهری

هزینه‌های برق، آب و گرمایش بسته به نوع محل اقامت و مصرف متفاوت است.

سرگرمی

رومانی دارای زندگی شبانه پر جنب و جوش، رویدادهای فرهنگی و فعالیت‌های فضای باز است. هزینه‌های سرگرمی را می توان با برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی دقیق مدیریت کرد.

بهداشت و درمان و بیمه دانشجویی

رومانی دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی است، اما پوشش هزینه‌های درمانی آن ممکن است محدود باشد. اکثر دانشگاه‌های رومانی دانشجویان بین‌المللی را ملزم به داشتن بیمه درمانی خصوصی می‌کنند.

بیمه سلامت: هزینه بیمه درمانی بسته به پوشش و ارائه‌دهنده بیمه متفاوت است. ضروری است طرحی انتخاب کنید که به اندازه کافی نیازهای شما را پوشش دهد.

هزینه‌های پزشکی: در حالی‌که هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به طور کلی کمتر از بسیاری از کشورهای غربی است، همیشه باید برای هزینه‌های پزشکی غیرمنتظره آمادگی داشته باشید و برای آن اندکی پس‌انداز کنید.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-4

منابع آموزشی دانشگاهی

کتاب‌های درسی، منابع آنلاین و سایر مطالب دانشگاهی می‌توانند در هزینه‌های زندگی دانشجویی نقش مهمی داشته باشند. با این حال، راه‌هایی برای به حداقل رساندن این هزینه‌ها وجود دارد:

کتابخانه‌های دانشگاهی: اکثر دانشگاه‌ها دارای کتابخانه‌های گسترده‌ای هستند که طیف وسیعی از کتاب‌ها و منابع الکترونیکی را ارائه می‌دهند.

کتاب‌های دست دوم: بسیاری از دانشجویان کتاب‌های درسی قدیمی خود را می‌فروشند که با خرید آنها می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

منابع آنلاین: می‌توان از منابع آنلاین رایگان، مانند پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاهی و مجلات با دسترسی آزاد بهره برد.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-5

فرصت های کار و تحصیل دانشجویی

دانشجویان می‌توانند با ایجاد تعادل بین کار و مطالعه، برای تکمیل درآمد خود گزینه‌های کار پاره وقت را برای تامین بخشی از هزینه‌های خود انتخاب ‌کنند. رومانی به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تحت شرایط خاص و الزامات قانونی برای استخدام دانشجو در رومانی، حدود 20 ساعت در هفته کار کنند. بازار کار مشاغل پاره وقت محبوب برای دانشجویان شامل تدریس خصوصی، کار در خرده فروشی یا مهمانداری در هتل و … است.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-6

بورسیه ها و کمک های مالی دانشجویی

کمک‌های مالی می‌تواند بار مالی دانشجویان را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. دانشگاه‌های کشور رومانی بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مختلفی را برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهند از جمله:

بورسیه‌های دولتی: دانشجویان می‌توانند از کشور مبدا خود یا بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط دولت رومانی استفاده کنند.

بورسیه‌های دانشگاهی: بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی یا نیاز را ارائه می‌دهند.

بورسیه‌های خصوصی: برخی سازمان‌ها و بنیادهای خصوصی وجود دارند که به دانشجویان بین‌المللی بورسیه تحصیلی اهدا می‌کنند.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-7 -1

فرم ارزیابی رایگان را تکمیل کن

نکات مدیریت مالی زندگی دانشجویی

داشتن مدیریت مالی موثر برای گذران بهتر زندگی دانشجویی امری ضروری است. توجه به چند نکته در این زمینه می‌تواند به دانشجویان در مدیریت موثرتر امور مالی کمک کند.

دانشجویان می‌توانند با درک مولفه‌های مختلف هزینه‌های زندگی دانشجویی، استفاده از منابع موجود و اتخاذ عادات مالی هوشمندانه در عین مدیریت موثر امور مالی خود، از زمان تحصیل و اقامت خود در کشور رومانی نهایت استفاده را ببرند.

بهتر است درآمد و هزینه‌های خود را پیگیری کنید تا جاهایی را که می‌توانید در آنها کاهش هزینه داشته باشید را شناسایی کنید.

 

آماده‌کردن وعده‌های غذایی می‌تواند در مقایسه با غذا خوردن منظم در بیرون از خانه، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های خورد و خوراک شود.

برای کاهش هزینه‌ها، حمل و نقل عمومی را به جای تاکسی یا وسایل نقلیه شخصی انتخاب کنید.

از رویدادها و جاذبه‌هایی که به صورت رایگان در شهر در دسترس هستند استفاده کنید.

در مورد هزینه‌ها آگاهانه تصمیم بگیرید و از هزینه‌کرد غیرضروری خودداری کنید.

Risa-Group-Cost-of-Living-as-a-Student-in-Romania-8

با مشاوران ریسا گروپ تماس بگیرید

سؤالات متداول

بله، رومانی تحصیلات مقرون به صرفه، فرهنگی غنی و محیطی دلپذیر برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد.

دانشگاه بخارست، دانشگاه پولیتکنیکا بخارست، دانشگاه بابس-بولیایی کلوژ-ناپوکا از جمله برترین انتخاب‌ها هستند.

شرایط ویزا به ملیت شما بستگی دارد. شهروندان اتحادیه اروپا نیازی به ویزا ندارند، در حالی که دیگر ملیت‌ها برای تحصیل در رومانی معمولاً به ویزای دانشجویی نیاز دارند.

حدود 300 تا 600 یورو در ماه برای اقامت، غذا، حمل و نقل و هزینه‌های اولیه.

میانگین اجاره بسته به شهر متفاوت است، اما انتظار می‌رود برای یک اتاق مشترک حدود 150-300 یورو بپردازید.

بله، خوابگاه‌ها، آپارتمان‌های مشترک، و مناطق حومه شهر مسکن مقرون به صرفه ارائه می‌کنند.

چشم‌انداز شغلی خوبی با فرصت‌های کار در مشاغل مرتبط به فناوری اطلاعات، مهندسی و مدیریت کسب و کار وجود دارد.

بله، هم بورسیه‌های دولتی و هم بورسیه‌های دانشگاهی و خصوصی در دسترس هستند.

دانشگاه‌های رومانیایی آموزش با کیفیت خوبی را با هزینه کمتر دانشگاه‌های سایر کشورهای اروپایی ارائه می‌دهند.

رومانی دارای چهار فصل متمایز است: زمستان های سرد، تابستان های گرم و بهار و پاییز دلپذیر.

Risa-Group-Romanian-Colleges-12

دفاتر ریسا گروپ

شرکت ریسا گروپ در کشور سوئد به ثبت رسیده و در تهران و آمریکا هم شعب رسمی دارد.
برای آغاز مسیر مهاجرتی خود همین حالا با ما تماس بگیرید تا به‌صورت رایگان مشاوره اولیه را دریافت نمایید.

دفتر آمریکا

23232Peralta Dr, Laguna Hills, CA 92653
USA
شماره ثبت دفتر آمریکا: 202250610906

دفتر سوئد

Ostra Hamngatan 17, 41110 Gothenburg, Sweden
شماره ثبت شرکت در سوئد: 59310-7203

دفتر تهران

تهران، سعادت‌آباد، میدان کاج به سمت سرو غربی، بعد از کوچه مروارید، پلاک 35، طبقه 2، واحد 11 TEL: +9821-26748096 / 26764679